DEOO Generalforsamling og Netværksmøde
Generalforsamling for DEOO-medlemmer og netværksmøde om musikkens værdi for børn og unge, publikumsudvikling og artist branding. Netværksmødet er åbent for alle.
Tid & sted
25. jun. 2020, 10.00 – 16.00
Vartov - Store Sal, Farvergade 27, 1463 København, Danmark
Gæster
Beskrivelse
DEOO Generalforsamling og Netværksmøde 12. maj 2020
Program:
kl. 10:00-12:00 - DEOO Generalforsamling - kun for medlemmer
kl. 12:00-13:00 - Frokost - åbent for alle
kl. 13:00-16:00 - DEOO netværksmøde - åbent for alle
Forslag, der ønskes forelagt, skal jf. vedtægterne sendes til sekretariatsleder Asbjørn Keiding (ak@deoo.dk) senest tre uger før generalforsamlingens afholdelse.
Oplæg v. DEOO Netværksmøde
· Musik og Værdi – Finn Holst, Post.Doc, Ph.D.
· Publikumsudvikling – Nanna Holdgaard, Applaus, Ph.D.
· Artist Branding – Sabrina Solis, Konsulent
Bag netværksmødets tre overskrifter og talere gemmer der sig temaer, der har stor betydning for alle, der arbejder med den levende scenemusik.
Selvom tiden med omprioriteringsbidrag er overstået, har perioden været et wake-up call for hele branchen. Det var svært at mobilisere en offentlig opinion til en modstand mod generelle nedskæringer samt forsøget på at lukke et af vore landsdelsorkestre. Meget af tiden føltes det, som om vi – som en hel branche – stod med ryggen mod muren og måtte kæmpe for hver krone. Det er naturligvis en stor lettelse, at stormvejret i denne omgang er ovre, men vi må arbejde på, at vi ikke kommer til at stå i samme situation igen – derfor må vi fortsat skærpe vores narrativ om kulturens værdi og betydning for samfundet, sætte relevante aktiviteter i gang til at tilbagevise negative påstande om kulturlivet, og vi må gøre en indsats for at møde nye publikumsgrupper.
På dagens netværksmøde begynder vi med det brede fokus på selve musikkens værdi og effekt. Hvad er det egentlig, det gør ved vores børn, når de møder musikken i deres skoledag – både ved skolekoncerter, og når deres skoledag beriges med et samarbejde mellem musikskole- og folkeskolelærerene og med deres lokale orkestre/ensembler og Levende Musik i Skolen.
Med udgangspunkt i Finn Holst’ forskningsprojekt Musik og Værdi skabes en naturlig sammenkobling til de to andre talere. Musikkens virkning og effekt er essentiel, og det er vigtigt at få fastslået, at musik er velfærd og trivsel, samt at fokus på dannelsesstigen bør stilles bagerst i garagen. Forskningen har vist, at der er en lang række betydningsfulde virkninger eller effekter som resultat af musikundervisning (Hallam 2015), herunder betydning for den sproglige udvikling, for udvikling af motivation, selvværd selvtillid og sociale kompetencer. At musik har en række transfereffekter, er således påvist, men kan og bør ikke som sådan tjene som en præmis for, hvad der er musikkens kvalitet.
Dette leder fint videre til Nanna Holdgaard, der ud fra Finn’s kontekst kobler nødvendigheden for at arbejde bredere med publikum for både at opnå styrket politisk legitimitet og forhåbningsvis også en øget egen-indtjening. Nanna er ansat som analytiker for Applaus – Applaus er en del af scenekunstens udviklingscenter og arbejder fokuseret på at gøre publikumsudvikling til en integreret del af den danske scenekunsts arbejde, målsætning og strategi. Nanna opnåede sin ph.d.-grad i 2014 og har siden 2010 arbejdet med publikumsstudier indenfor kultursektoren. Nanna har tidligere samarbejdet med danske og internationale museer – bl.a. Ny Carlsberg Glyptotek og Brighton Museum.
Dagen slutter med Sabrina Solis, der giver et oplæg om sit speciale om Artist Branding, og om hvordan den viden kan inspirere DEOO’s medlemmer i deres strategiarbejde. Sabrina er nyslået kandidat fra CBS og bringer i sit speciale to cases fra hver sin ende af musiklivet sammen – med det formål at analysere musikbranchen samt sociale mediers udvikling og indflydelse herpå.
Undersøgelsen har en forforståelse om, at udviklingen af sociale medier har en stor indflydelse på musikbranchens vilkår, og hvordan artister (og ensembler) brander sig i dag. Endvidere har undersøgelsen også en forforståelse om, at denne udvikling har påviket forholdet mellem fan/publikum og artist/ensemble, og at identitet har en essentiel betydning for samspillet mellem artist/ensemble og fans/publikum i brandingen af artisten/ensemblet på de sociale medier.
Price
Price
Number
Total