top of page

Ny guide skal gøre de professionelle orkestre grønnere



De professionelle orkestre og ensembler er små brikker i det store klimapuslespil, der skal gå op for at mindske omkostningerne ved klimakrisen. Ud fra devisen ’alle brikker har sin plads’ udkommer nu en grøn guide, der giver orkestrene helt konkrete værktøjer og inspiration til, hvordan de kan arbejde med den grønne omstilling.


For præcis et år siden underskrev 36 nordiske orkestre og festivaler en hensigtserklæring under titlen ’En fremtid med bæredygtig kultur’. Nu et år senere præsenteres den grønne orkesterguide, der giver orkestrene helt konkrete værktøjer til at tænke mere klimavenligt. Guiden er skrevet helt særligt til de professionelle orkestre.

Lars Bertolt Winther, BARC Scandinavia, der har været med til at skrive guiden, udtaler: ”Det er vigtigt, at kulturlivet i alle dets afskygninger bidrager til den grønne omstilling - men vi hører også, at det kan være svært at vide, hvor man skal tage fat. De mange generelle og generiske vejledninger, der findes, tager ikke højde for de særlige forhold, der gør sig gældende i og for kulturbranchen. Det håber vi, at denne guide kan afhjælpe for orkestrenes vedkommende.”

Den grønne orkesterguide opfordrer eksempelvis orkestrene til at tage fat på den strategiske samtale om klimavenlige mål og giver både gode bud på tiltag, der kan implementeres med det samme og handlemuligheder, der gør en forskel på den lange bane. Guiden søger også med gode cases fra hele det nordiske orkesterlandskab at inspirere til at sætte handling bag ordene.

Et af eksemplerne i orkesterguiden findes hos Helsingborg Symfoniorkester, hvor det har været nødvendigt at skubbe til gamle vaner, forstokkede systemer og stærke hierarkier for at implementere konkrete klimatiltag.


Katrine Ganer Skaug, chef for Helsingborg Symfoniorkester og Koncerthus, fortæller: ”Det er nemmere at gennemføre aktivistiske tiltag, som skaber opmærksomhed end at arbejde med ændringer, som gør en virkelig forskel. En stor portion forandringsledelse skal til internt – samtidigt med en langstrakt og konsistent dialog med politikere og publikum for at skabe en holdningsændring, som accepterer, at både det systemiske og økonomiske grundlag skal gentænkes radikalt.” Hun ser dog, at den grønne orkesterguide kan skabe grundlag for international erfaringsudveksling, dialog og inspiration, og som hun siger, ”Dér kan en bevægelse jo starte. Vi må stoppe med at skamme os, til trods for vi alle synes, vi gør det for dårligt, og med denne guide er samtalen i gang med et ’hvordan’; det føles super konstruktivt.”

Asbjørn Keiding, der er direktør i brancheorganisationen DEOO – Danske Ensembler, Orkestre og Operainstitutioner, understreger vigtigheden af at søge inspiration rundt i hele Norden: ”Vi er enormt glade for at kunne præsentere denne guide, der skal understøtte orkestrenes arbejde med den grønne omstilling. Ensemblerne og orkestrene vil rigtig gerne bidrage til at mindske klimaudfordringerne, men det kan være svært for dem at vide, hvordan de bedst griber det an – det kan denne guide hjælpe dem med,” siger Asbjørn Keiding og fortsætter, ”Når vi ser ud over landegrænserne, kan der være mange gode idéer at hente, og mange bække små gør forhåbentligt en lille forskel for klimaet. Den opgave påtager vi os gerne.” Han påpeger også, at orkestrenes dedikation til grøn omstilling og bæredygtighed forhåbentlig vil sprede sig som inspiration til publikum, hvilket vil være med til at styrke opmærksomheden omkring de vigtige klimaproblemer.

Bag guiden står DEOO - Danske Ensembler, Orkestre og Operainstitutioner, Islands Symfoniorkester, Bæredygtigt Kulturliv NU, BARC Scandinavia og Danske Kulturbestyrelser. Arbejdet med at udarbejde guiden er finansieret af Augustinus Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansen Fonden og Nordisk Kulturfond. Grafik: Wednesday Club


bottom of page