top of page

Brug superligamodellen hos orkestrene



DEOO – Danske Ensembler, Orkestre og Operainstitutioner foreslår, at superligamodellen bruges til forsvarligt at åbne koncerthusene for flere publikummer.

I superligaen er der givet tilladelse til et stort antal tilskuere ved at placere publikum op i flere forskellige områder på stadions. Den samme model kan med fordel bruges som udgangspunkt i forbindelse med åbning af koncertsalene.

”En koncertsal er ikke bare en samlet enhed. Den kan ligesom stadions deles op på en sundhedsmæssig forsvarlig måde,” udtaler DEOO’s formand Eyvind Vesselbo, ”Sikkerheden er for orkestrene det vigtigste, og de har allerede vist, at den opgave håndterer de på fornemste vis.”

På nuværende tidspunkt må der være 500 personer til en koncert eller en operaforestilling. Orkestret og andre ansattes skal med de nuværende regler trækkes fra de 500, som forsamlingsrestriktionerne påskriver. Det betyder færre publikummer i salen. Det bliver færre forundt at få den berigende og bevægende musikoplevelse, som kun en live-koncert kan give.

”Det bør ændres nu, så der som udgangspunkt må være 500 publikummer i salen. Det vil være første skridt. Hvis man samtidig bruger superligamodellen med opdeling af koncertsalene som udgangspunkt, så vil der i flere koncertsale kunne være 750-800 publikummer i salen. Det vil have stor betydning for musiklivet i Danmark,” siger Eyvind Vesselbo.

Ligesom afviklingen af professionelle fodboldkampe sker koncertafvikling i store, faste og sikkerhedsmæssigt forsvarlige faciliteter, der alle er omfattet af beredskabsplaner. Publikum er primært siddende, og koncerthusene er vant til at afvikle sikkerhedsmæssigt forsvarlige arrangementer med et større antal faste tilstedeværende kontrollører.


Odense Symfoniorkester har til huse i Odense Koncerthus, hvor de med nuværende regler kan rumme 420 publikummer. Med superligamodellen vil symfoniorkestret på sikker vis kunne rumme 600 publikummer – ved opdeling af salen i sektioner – ligesom på stadion. Det vil sige en forøgelse på tæt på 50 % til glæde for publikum, der savner liveoplevelserne.

”Vi er bekymret for de kommende måneder og fremtiden, fordi vi ikke har mulighed for at sælge det antal billetter, der er nødvendigt for at få økonomien til at hænge sammen,” udtaler musikchef for Odense Symfoniorkester Finn Schumacker, ”men økonomien er jo ikke det hele. Vi vil rigtig gerne have flere publikummer ind i salen. Det er dét, vi går op i. Det bliver fantastisk den dag, vi igen kan have en fyldt sal og mærke suset, når en stor symfoni bliver afsluttet og applausen brager løs.”

DEOO ser frem til at fremlægge forslag om yderligere åbning af koncertsalene for Kulturministeriet de kommende dage.



Foto: Odense Symfoniorkester, Jacob Mads Kristensen


bottom of page