Ny undersøgelse giver orkestre og ensembler viden til at nå nye potentielle publikumssegmenter

DEOO, Rasmussen Nordic og Applaus har udarbejdet en ny kvalitativ undersøgelse, der giver indblik i de barrierer nye gæster, støder på i mødet med den klassiske musik.



En opgørelse fra Danmarks Statistik fra 2020 viser, at ældre koncertgængere udgør en stor andel af publikummet til de klassiske koncerter. Næsten 7 ud af 10 koncertgæster over 75 år overværede koncerter, der indeholdt musik fra den klassiske genre. Den tilsvarende andel koncertgæster til klassisk musik er 40 pct. for de 65-74-årige og 16 pct. for de 16-24-årige.


Det er baggrunden i DEOO’s projekt 'Tutti – Musikken tættere på publikum', der i de kommende tre år har til formål at hjælpe ti udvalgte orkestre og ensembler i deres arbejde med publikums- og forretningsudvikling. Den nye undersøgelse ”Førstegangsgæsten til koncert – Hvad skal du vide om potentielle nye gæster?” udgør 1. del i Tutti projektet. Undersøgelsen har til formål at give indsigt i, hvilke barrierer nye målgrupper støder på i mødet med den klassiske musik. Og nyt publikum er, hvad der er brug for.

”Alle gør deres yderste og arbejder på aller­højeste professionelle, kunstneriske niveau. Men det er ikke altid ens anstrengelser bliv­er modtaget, som de er tænkt. Nogle gange er der ting, der slet ikke er tænkt på som nødvendige, eller måske betragtet som helt overflødige, der faktisk er afgørende for en ny gæst,” fortæller Asbjørn Keiding, Direktør i DEOO.

Undersøgelsen viser blandt andet, at det er nødvendigt at opbygge relationen til publikum fra begyndelsen og skabe mening med oplevelsen, herunder danne en relationen til den potentielle gæst og hjælpe med at gøre værkerne genkendelige for gæsten. Undersøgelsens resultater udgør en vigtig viden for at gå videre i det strategiske arbejde med udvikling af oplevelser for nye publikummer. Undersøgelsens fund er derfor også ved at blive implementeret i et undervisningsforløb for ledere og bestyrelser i de deltagende organisationer med henblik på at nå nye målgrupper.

Læs hele rapporten og resultaterne her.


Projektet 'Tutti- Musikken tættere på publikum' støttes af Augustinus Fonden.